Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chcete mě?

Kamarádka si mi tuhle stěžovala, že nemůže najít práci. Deprese, invalidní důchod, bez žádné podpory ze strany rodiny, finanční zázemí nula nula nic. Pracovala by, až by brečela, jenže ji nikdo nechce.

Všechny předpoklady pro výkon daného povolání splnila, ale jakmile prý donesla přiznání invalidního  důchodu, vypoklonkovali ji ze dveří, ani nevěděla proč. Nenapadá mě jiný důvod, než ten, že zaměstnat člověka s duševní poruchou je zřejmě příliš riskantní, ale v čem ten risk spočívá, to jí nikdo do očí upřímně neřekl. A tak ona kamarádka pracuje v jedné chráněné dílně téměř zadarmo, a doufá v lepší časy. Bohužel, její zkušenost není ojedinělá.

Znejistila jsem. Jsem taky v důchodu. Jsem práce schopná a chci pracovat. Jsem v procesu hledání si práce. A jsem na vážkách, jestli se k papíru na hlavu přiznat anebo zatloukat, zatloukat, zatloukat. Zbaběle jsem zvolila druhou variantu, i když moc nechápu, proč by mě kvůli mému postižení neměli zaměstnat. Posuďte sami:

  • Zkolabovat, to se může stát každému. Stačí blbá náhoda, a jste v háji, a je úplně jedno, jak moc zdravý jedinec jste. Já už kolaps organismu zažila. Je to něco tak nepopsatelně příšerného, že udělám vše pro to, abych se do podobného stavu už nestala. Duševní hygiena mi tedy není cizí.
  • Několikrát jsem prošla psychiatrickou nemocnicí. Velmi dobře tudíž vím, jak blázinec vypadá. Dojdu-li k přesvědčení, že „to není firma, to je blázinec“, nesložím se z toho. Přesně totiž vím, jak to v takové instituci chodí, a jak se tam chovat, aby člověk přežil bez úhony.
  • Díky blázinci jsem zvyklá na režim – napřed se udělá toto, pak následuje něco jiného. Vím, že i když se budu proti zaběhanému rámci vzpouzet, nijak mi to nepomůže. Jasně, že diskusí lze dospět k jeho určitým modifikacím, pokoušet se ale o převrat nemá smysl.
  • Respektuji, anebo alespoň akceptuji rozhodnutí výše postavených či zkušenějších kolegů. Nemá cenu se totiž povyšovat na doktora, jste-li pacient, který léčbě houby rozumí. Můžete se o ni zajímat, můžete spolurozhodovat o jejím průběhu, můžete k ní zaujmout své stanovisko, můžete nadávat na neschopnost lékaře se svými kolegy spolupacienty, ale to je asi tak všechno.
  • Jsem ohromně trpělivá. Práce s korálky, kdy se snažíte třesoucí se rukou provléci ten nejmrňavější kousek skla vlascem, vás poznamená navždy. Už se nevztekám, neplýtvám materiálem, nemrskám rozdělanou prací o zeď. Umím se soustředit i při nudné a titěrné činnosti. Dbám na detaily. Kdo nevěří, ať si korálkování zkusí.
  • Žádná sociální interakce mě nepřekvapí. V léčebně jsem potkala mnoho lidí s nejroztodivnějšími způsoby chování,takže podivíni, se kterými se člověk střetne „venku“, mi vlastně přijdou normální. Tuhle jsem se ocitla na jednom osmiletém gymnáziu, kde mě míjející chlapeček oslovil slovem „bagr“. Automaticky jsem odpověděla „ahoj“, „bagr“ je zřejmě nová forma pozdravu. Proč ne.
  • Z výše uvedeného důvodu vyplývá, že kromě podivínů nebudu mít problémy ani s cvoky, blázny, debily. Magory nevyjímaje. 
  • Na rozdíl od mnoha ostatních jedinců už vím, že jsem blázen. Snažím se se svým postižením žít a jednat podle toho. Umí tohle ti ostatní?

Milí potenciální zaměstnavatelé, doufám, že jste si po přečtení mé obhajoby udělali vlastní obrázek o tom, jak je důležité míti ve firmě nikoli Filipa, ale jedince v duševní nepohodě. Kdo totiž ještě nemá v týmu svého blázna s papírem, mohlo by se mu stát, že ho jednou bude okolí považovat nikoli za blázna, ale za blba, který si nechal uniknout takového lukrativního pracanta.

 

Autor: Kateřina Višňovská | neděle 24.5.2015 21:51 | karma článku: 24,44 | přečteno: 1732x
  • Další články autora

Kateřina Višňovská

Jak jsem se (ne)ztratila

Paní psycholožka pravila, že bych neměla chtít své výkony šponovat na sto procent, mám si přiznat, že i osmdesát procent je vlastně super výsledek. Tak jsem pokývala hlavou, hm, hm, budu o tom přemítat, a vyrazila na vycházku, abych dnešní terapii rozdejchala. A že si projdu tu samou trasu, kudy jsem chodila běhat, kdy jsem byla v psychiatrické nemocnici hospitalizovaná poprvé. Cestu znám, to se takhle jde kolem jezera, pak cestou do lesa, kolem písečné duny a doprava po cestě zpět do léčebny. Brnkačka, za chvilku to mám.

7.2.2015 v 19:20 | Karma: 9,32 | Přečteno: 505x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Višňovská

Výtahy

Když se večer zhasne a nastane čas jít spát, do myslí a snů mnoha z nás se vkradou nejrůznější bubáci a noční můry. Ať už je to práce, která měla být hotová včera, nedodržený slib, pavouci, hadi, šéfové, upíři, teroristé či tchyně, je to jedno. Všechno je to fuj. Mou fobií jsou výtahy, potvory jedny. Ve spánku mi nabízejí ty nejkatastrofičtější situace, jež s nimi lze vůbec zažít, a nedají si pokoj a nedají. Divoké sny Maxipsa Fíka jsou proti výtahům jen vyvanulý sprej.

18.10.2014 v 8:24 | Karma: 9,49 | Přečteno: 656x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Višňovská

Jsem zrůda

Od včerejšího večera, kdy jsem se dozvěděla o tragédii ve Žďáru nad Sázavou, nemůžu přestat myslet na nic jiného, než na oběť a viníka. Je mi strašně, stejně jako i ostatním. Je příšerné, když zemře mladý člověk. Ještě horší je, když je zavražděn. Rychle najděme toho, kdo je za tuto událost zodpovědný a ukažme si na něj prstem.

15.10.2014 v 14:30 | Karma: 35,67 | Přečteno: 3665x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Višňovská

Díra do světa

Představte si takovou normální situaci - žena touží prožít aspoň jeden víkend bez dětí. Plán je jasný. Jedno dítě se udá mamince, druhé tchyni, jedno odveze ona, druhé on. Až potud všechno vypadá hladce.

18.8.2014 v 13:10 | Karma: 11,90 | Přečteno: 735x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Višňovská

To je nespravedlivý!

Kamarádka mi vyprávěla, že si tuhle vzala průhledné tričko a venku ani nestíhala vnímat obdivné pohledy mužů, jež ji míjeli. Dle jejího příkladu jsem si vzala na sebe šaty s velkým výstřihem, jenže jediní, kdo si mého poprsí všimli, byli chovanci psychiatrické léčebny, kam jsem šla na krátkou návštěvu. To je nespravedlivý!

11.6.2014 v 13:21 | Karma: 24,07 | Přečteno: 2207x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Odpuzující. Strašit migrací je tak jednoduché, kritizoval Babiše ministr

24. dubna 2024  22:42

Ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák (STAN) v CNN Prima News vyčetl Andreji Babišovi...

Ukrajinci v branném věku budou moci získat pas jen ve vlasti, rozhodl Kyjev

24. dubna 2024  22:20

Ukrajinská vláda přijala rozhodnutí, podle něhož muži ve věku od 18 do 60 let budou moci získat...

Biskupové se distancovali od Zemanovy akce v Arcibiskupském paláci

24. dubna 2024  19:05,  aktualizováno  21:31

Pražský arcibiskup Jan Graubner se distancoval od akce, při které byla minulý týden v...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 32
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1278x
Jsem  maximalistka, workoholička, naivka, velký kritik, snílek a optimista s velkou nadějí. A velkou hlavou, bohužel.

Seznam rubrik